Роз'яснення Уповноваженого органу

Роз'яснення Мінекономрозвитку 28.12.2017 N 3304-06/48844-06 Щодо передумов здійснення закупівель

 

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 09.11.2017 N 3304-06/40489-07 Щодо закупівель електричної енергії та послуг з постачання електричної енергії

 

Інформаційний лист від 21.08.2017 N 3304-06/29397-06 Щодо додаткового інформування про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним

 

Інформаційний лист від 02.08.2017 N 3304-06/26774-06 Щодо здійснення закупівель за окремими частинами предметами закупівлі (лотами)

 

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 07.06.2017 N 3304-06/18970-06 Щодо застосування санкцій

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 04.05.2017 N3304-06/14682-06 Щодо документального підтвердження відсутності заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів)

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 24.04.2017 N 3304-06/13652-06 Щодо застосування статей 17, 32 Закону України "Про публічні закупівлі"

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 03.04.2017 N 3304-06/10825-06 Щодо здійснення закупівель за міжнародними договорами

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 31.03.2017 N 3302-06/10639-06 Щодо випадків, на які не поширюється дія Закону України "Про публічні закупівлі"

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 07.02.2017 N 3302-06/3816-06 Щодо порядку визначення предмета закупівлі

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 07.02.2017 N 3302-06/3810-03 Щодо електронної системи закупівель

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 07.02.2017 N 3302-06/3812-06 Щодо розробки тендерної документації

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 03.01.2017 N 3302-06/12-06 Щодо створення та діяльності централізованих закупівельних організацій та закупівель за рамковими угодами

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 30.12.2016 N 3302-06/42560-06 Щодо укладення, виконання, зміни та розірвання договору про закупівлю

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 25.11.2016 N 3302-01/38216-06 Щодо закупівлі робіт

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 25.11.2016 N 3302-06/38247-06 Щодо застосування законодавства у сфері закупівель

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 24.11.2016 N 3302-06/38090-06 Щодо застосування санкцій

 

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 22.11.2016 N 3302-06/37708-07 Щодо визначення предмета закупівлі

 

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 22.11.2016 N 3302-06/37709-06 Щодо застосування переговорної процедури

 

Інформаційний лист Замовникам (думка Експерта prozorro) Щодо визначення предмета закупівлі

 

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 27.10.2016 N 3302-06/34307-06 Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю

 

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 27.10.2016 N 3302-06/34323-06 Щодо оцінки та розгляду тендерних пропозицій учасників процедур закупівель

 

Інформаційний лист від 30.09.2016 N 3302-06/31458-07 Щодо здійснення закупівель філіями та участі філій у процедурах закупівель

 

Інформаційний лист від 30.09.2016 N 302-06/31462-06 Щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою вартісних меж, встановлених абзацами другим і третім частини першої статті 2 Закону

 

Інформаційний лист від 14.09.2016 N 3302-06/29640-06 Щодо планування закупівель

 

Інформаційний лист від 12.09.2016 N 3302-06/29267-08 Щодо визначення Уповноваженої особи

 

Інформаційний лист від 05.08.2016 N 3302-06-24782-06 Щодо здійснення закупівлі робіт

 

Інформаційний лист від 05.08.2016 N 3302-06/24704-06 Щодо розгляду тендерних пропозицій учасників процедур закупівель, очікувана вартість яких перевищує вартісні межі, встановлені в частині четвертій статті 10 Закону

Інформаційний лист від 02.08.2016 N 3302-06/24156-06 Щодо оскарження, здійснення контролю та моніторингу закупівель

Інформаційний лист Мінекономрозвитку від 15.07.2016 N 3302-06/21890-07 Щодо застосування переговорної процедури закупівлі у разі, якщо замовником було двічі відмінено тендер; щодо використання електронної системи закупівель суб'єктами, які не є замовниками у розумінні Закону; щодо оприлюднення звіту про укладені договори

Інформаційний лист Мінекономрозвитку від 12.05.2016 N 3302-06/13747-07 Щодо здійснення закупівель замовниками, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання

Роз'яснення Мінекономрозвитку від 29.04.2016 N 3302-06/12875-06 Щодо здійснення закупівель замовниками

Інформаційний лист від 22.03.2016 N 3302-06/8257-06 Щодо набрання чинності та введення в дію Закону України Про публічні закупівлі

Інформаційний лист від 26.02.2016 N 3302-06/5500-06 Щодо здійснення закупівель філіями, участі філій у процедурах та правонаступництва

Інформаційний лист від 20.01.2016 N 3302-06/1430-06 Щодо внесених змін до Порядку визначення предмета закупівлі

Інформаційний лист від 15.01.2016 N 3302-06/906-06 Щодо інформації про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним

Лист Мінекономрозвитку від 25.12.2015 N 3302-05/43634-06 Щодо внесених змін до Порядку визначення предмета закупівлі

 

Інформаційний лист Мінекономрозвитку від 12.05.2016 N 3302-06/13747-07

 

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України

(Мінекономрозвитку України)

вул. М. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008, тел. 253-93-94, факс 226-31-81

 

Органи державної влади, органи 
місцевого самоврядування, установи, 
організації, підприємства та інші 
суб’єкти сфери закупівель

 

Щодо здійснення закупівель замовниками, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання

 

Мінекономрозвитку України у зв’язку із введенням в дію Закону України “Про публічні закупівлі” від 25.12.2015 N 922-VIII (далі - Закон) з 1 квітня 2016 року для замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, повідомляє.

 

Закон України “Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності” втратив чинність 1 квітня 2016 рокувідповідно до пункту 5 Розділу IX “Прикінцеві та перехідні положення” Закону.

Щодо визначення замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання

Згідно з пунктом 9 частини першої статті 1 Закону замовники - органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об'єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

 

До замовників також належать юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак:

- органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб'єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб'єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб'єкта господарювання;

- наявність спеціальних або ексклюзивних прав.

 

Діяльністю в окремих сферах господарювання є діяльність, що здійснюється в одній або декількох з сфер, визначених у пункті 4 частини першої статті 1 Закону, виходячи зі змісту Закону.

 

Разом з тим звертаємо увагу на виключення, у разі наявності яких діяльність не вважається діяльністю в окремих сферах господарювання.

 

Так, згідно з пунктом 4 частини першої статті 1 Закону не вважається діяльністю в окремих сферах господарювання така діяльність:

 

виробництво та постачання теплової енергії до мереж загального користування, якщо таке виробництво є наслідком іншої виробничої діяльності замовника, крім діяльності, що здійснюється у сферах, визначених у цьому пункті, при цьому постачання теплової енергії здійснюється лише в цілях економної експлуатації виробничих потужностей замовника, а доходи від цієї діяльності не перевищують 20 відсотків середньорічного доходу за попередні три роки, включаючи дохід за поточний рік;

 

виробництво, передача та постачання електричної енергії до мереж загального користування, якщо таке виробництво, передача та постачання є необхідними для споживання самим замовником для здійснення іншої виробничої діяльності, крім діяльності, що провадиться у сферах, визначених у цьому пункті, а обсяг постачання електричної енергії замовником до мереж загального користування залежить від рівня його власного споживання, за умови, що власне споживання є не меншим ніж 70 відсотків загального обсягу виробленої замовником електроенергії, розрахованого за середньорічними показниками виробництва за попередні три роки, включаючи показники за поточний рік;

 

виробництво, транспортування та постачання питної води в мережі загального користування, якщо таке виробництво, транспортування та постачання є необхідними для споживання самим замовником для здійснення іншої виробничої діяльності, крім діяльності, що провадиться у сферах, визначених у цьому пункті, а обсяг постачання питної води замовником для загального користування залежить від рівня його власного споживання, за умови, що власне споживання є не меншим ніж 70 відсотків загального обсягу виробленої замовником питної води, розрахованого за середньорічними показниками виробництва за попередні три роки, включаючи показники за поточний рік.

 

Разом з тим юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, встановлених Законом, самостійно визначають наявність хоча б однієї з передбачених Законом ознак та приналежність до замовників у розумінні абзацу п’ятого пункту 9 частини першої статті 1 Закону.

Таким чином, у разі якщо юридичні особи та/або суб’єкти господарювання здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, встановленихЗаконом та одночасно відповідають хоча б одній з ознак, визначених у абзацах шостому та сьомому пункту 9 частини першої статті 1 Закону, то такі суб’єкти є замовниками у розумінні абзацу п’ятого пункту 9 частини першої статті 1 Закону та мають здійснювати закупівлі з дотриманням вимог цього Закону.

 

При цьому, у разі якщо юридичні особи та/або суб’єкти господарювання здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, встановлених Законом, але не відповідають жодній з ознак, визначених цим Законом, то такі суб’єкти не є замовниками у розумінні абзацу п’ятого пункту 9 частини першої статті 1 Закону.

Крім того, у разі якщо замовник, який здійснює діяльність в окремих сферах господарювання, встановлених Законом та одночасно відповідає хоча б одній з ознак, визначених абзацами шостим та сьомим пункту 9 частини першої статті 1 Закону одночасно є замовником відповідно до абзацу першого пункту 9 частини першої статті 1 Закону, то такий суб’єкт керується вартісними межами, визначеними абзацом третім частини першої статті 2 Закону та випадками, на які додатково не поширюється дія цього Закону, встановленими частиною четвертою статті 2 Закону.

 

Щодо спеціальних або ексклюзивних прав

 

Поняття спеціального і ексклюзивного права в контексті закупівель нове для України та має своє походження з права Європейського Союзу.

 

Визначення терміну “спеціальні та ексклюзивні права” наведене в пункті 25 частини першої статті 1 Закону.

Так, відповідно до статті 1 Закону спеціальні або ексклюзивні права - права, надані в межах повноважень органом державної влади або органом місцевого самоврядування на підставі будь-якого нормативно-правового акта та/або акта індивідуальної дії, що обмежують провадження діяльності у сферах, визначених цим Законом, однією чи кількома особами, що істотно впливає на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах.

 

Разом з тим не вважаються спеціальними або ексклюзивними праванадані за результатами конкурсів (тендерів)інформація про проведення яких попередньо оприлюднювалася, якщо надання цих прав здійснювалося на основі об’єктивних критеріїв (пункт 25 частини першої статті 1 Закону).

 

У будь-якому випадку конкретні критерії для визначення наявності спеціальних і ексклюзивних прав в контексті Закону можна сформулювати на підставі таких міркувань, які побудовані на логіці “від зворотного”, тобто через розуміння випадків, коли спеціальне/ексклюзивне право не виникає. Отже, спеціальне/ексклюзивне право не виникає у разі якщо:

 

1) особи володіють такими правами не на підставі нормативно-правових актів та/або актів індивідуальної дії органів державної влади або органів місцевого самоврядування;

 

2) особи володіють такими правами, однак такі права не обмежують провадження діяльності у сферах, визначених цим Законом, однією чи кількома особами, та не впливають істотно на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах;

 

3) особи отримали такі права за результатами конкурсів (тендерів), інформація про проведення яких попередньо оприлюднювалася, якщо надання цих прав здійснювалося на основі об’єктивних критеріїв.

 

Відповідним прикладом для України є рішення Кабінету Міністрів України про покладання виконання функцій національного оператора поштового зв'язку на Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.01. 2002 року N 10). Внаслідок такого рішення лише ДП "Укрпошта", як національному оператору поштового зв'язку, надані виключні права на провадження певних видів діяльності у сфері надання послуг поштового зв’язку.

 

У свою чергу, Законом України “Про ліцензування видів господарської діяльності” від 02.03.2015 N 222-VIII регулюються суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначено виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлено уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.

 

Разом з тим, виходячи зі змісту статей 1, 2, 3, 7, 9, 10 Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності” та принципів державної політики у сфері ліцензування, право провадження суб’єктом господарювання визначеного виду господарської діяльності на підставі ліцензії, виданої у встановленому законодавством порядку, не обмежує провадження діяльності у сферах, визначених Законом, однією чи кількома особами, у зв’язку із однаковими умовами для отримання ліцензії будь-яким суб’єктом господарювання у разі дотримання ним встановлених відповідним законодавством вимог, тому не може розглядатись як спеціальне чи ексклюзивне право.

 

Щодо вартісних меж, річного плану закупівель та додатку

 

Відповідно до частини першої статті 2 Закону цей Закон застосовується, зокрема до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень.

 

При цьому, оскільки Закон не містить розмежування вартісних показників у залежності від походження коштів (бюджетні або власні кошти), замовники, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, керуються вартісними межами предмета закупівлі, визначеними у абзаці третьому частини першої статті 2 Закону незалежно від джерела фінансування такої закупівлі.

 

У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена, зокрема в абзаці третьому частини першої статті 2 Закону, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

 

Згідно з частиною першою статті 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п’яти днів з дня їх затвердження.

 

Наказом Мінекономрозвитку від 22.03.2016 N 490 “Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель”, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за N 449/28579 (далі - Наказ), затверджено форму річного плану закупівель.

 

Згідно з абзацом третім пункту 2 Наказу додаток до річного плану закупівель, до якого вноситься інформація про закупівлі, очікувана вартість яких не перевищує сум, зазначених, зокрема в абзаці третьому частини першої статті 2 Закону, складається за формою річного плану закупівель шляхом заповнення відповідних полів в електронній системі закупівель.

 

У свою чергу, частиною третьою статті 2 Закону встановлено перелік випадків, на які дія Закону не поширюється. Згідно з частиною четвертою статті 2 Закону дія цього Закону для замовників, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, додатково не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи, послуги визначені у частині четвертій статті 2 Закону.

 

Замовники, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлю предметів закупівлі товарів, робіт та послуг, визначених у частинах третій та четвертій статті 2 Закону без застосування вимог Закону та підзаконних нормативно-правових актів, розроблених на його виконання, не вносять такі закупівлі до річного плану та додатку до нього, та не оприлюднюють звіт про укладені щодо таких закупівель договори в системі електронних закупівель.

 

Одночасно зазначаємо, що листи Міністерств носять виключно рекомендаційний та інформативний характер і не встановлюють норм права.

 

Директор департаменту 
регулювання державних закупівель Олександр СТАРОДУБЦЕВ

UkrNET - поисково-информационный ресурс

головна | законодавча база | листи-роз`яснення | громадський контроль | консультація | контакти
© 2017 www.tenderkomitet.com.ua

МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов